Animal print, hogy a szőrme a múltté legyen

Évente botrány tör ki a szőrmepiacon: a PETA minden alkalommal hátborzongató tényeket hoz nyilvánosságra, hogy a szegény állatok finom bundájukért milyen szörnyű halállal lakolnak. A nemzetközi állatvédő szervezet télen közzétett felvételén például egy angora nyúl mártírhalálát mutatja be: a szegény állatot élve nyúzzák meg, mert így – állítólag - puhább lesz a prém. Ezernyi ehhez hasonló felvétel van a fókákról, nyércekről, cobolyokról – sajnos, mind igazak. Inkább tíz horrorfilmet nézek végig, mint egy ilyent – a filmről legalább tudom, hogy fantázia! Ez az állatvédő szervezet az etikus állattartásért kampányol, szerinte az állatok felett nem rendelkezünk, így nem ehetjük meg őket, nem viselhetjük a bundájukat, nem kísérletezhetünk rajtuk. Vagyis a prém-, bőr-, szépség- és élelmiszeripar óriási hálózata és vásárlói ellen hirdetett keresztesháborút.

Eközben természetesen a PETA-t azzal vádlják, hogy az elrettentő filmeket állatvédőivel gyártotta le, és a lejárató filmekhez mintegy harmincezer állatot ölt le húsz év alatt....

A magam részéről többnyire egyetértek az állatvédőkkel, de azt is bevallom, néha eszem húst, előszeretettel vásárolok bőr lábbelit, bőr táskát, mert igényesebb, kényelmesebb, jobban alkalmazkodik az extrém hőmérsékletekhez.....kiráz a hideg, ha belegondolok, ezért hány állat vesztette életét. Vagy hány emberéletet ontottak ki az afrikai gyémántmezőkön, az alaszkai aranybányákban, a közép-amerikai gyapottmezőkön, a piramiskok építésekor.....az iparágak javarészében súlyos túlkapások vannak/voltak, de le lehet-e szoktatni az emberiséget évezredes hagyományairól? Meggyőzhető-e, hogy mellőzze az állati eredetű termékeket, mikor már Ötzi is bőr lábbelit, bőr nadrágot és szőrme „kabátot” hordott? De szükségünk van-e 10 pár bőrcipőre, nercbundára, gyémánttal kirakott pórázra?

Egy bölcsesség szerint minden ártalmas, ha túlzásba visszük - én ezzel értek egyet!

Vannak igényes műszőrmék, amelyekkel mellőzhető a nyestprém, bár aligha győzöl meg erről egy orosz oligarchát. … Lám, feloldhatatlan ellentétek vannak évezredes hagyományaink, a luxus iránti igényünk és az állatvédelem között. Úgy vélem, részben ezt tompítandó találták ki az animal printet: nem ölnek miatta állatokat és kreatívabb, mint a műbőr vagy a műszőrme. Jó ideje divat, s az is lesz egy darabig, most például inkább a barna és bézs alapú animal print a trendi, tavaly télen a fehér-fekete dívott. Ezeknél a mintáknál a lenyomatként használt bőr textúrája inspiratív, ezért inkább visszafogott színekben gyártják. Kiapadhatatlan, mindig valami újat fedeznek fel benne, talán ez a magyarázat rá, hogy nem megy ki divatból. A fotóművészet találta ki: lefényképezve az állatok prémét, bőrét vászon vagy papírlenyomatot készítettek és az eredmény absztrakt mű volt. Az ötletet átemelte a belsőépítészet, a divat világa és az ékszeripar. A divattörténetben Christian Diorhoz kötődik az animal print – jóformán az ő védjegye lett az 1947-es kollekciójával, amelyben két ruhát – egy koktélruhát és egy estélyit tervezett leopárd mintával.

Jó néhány évtized múltán őt követte Prada, Roberto Cavalli, kedvelt outfitje volt a 60-as 70-es években Catherine Deneuve-nek, Brigitte Bardot-nak (Brigitte Bardot manapság az egyik legádázabb állatvédő).

Miután a Dior-ház névjegye az animal print, gyakran szerepel kollekcióiban. Őszre például absztrahált animal print-ruhákat tervezett a ház vezető divattervezője, Raf Simons.

Ötletes, s bizonyíték arra, hogy az állatok bőre, préme embertelen megoldások nélkül is kiapadhatatlan inspirációs forrás. Manapság felvállaltan az állatvédő törekvésekre adott pozitív válasz az animal print.

De miért is kedveljük? Vad, exotikus, viselőjéről azt a képzetet kelti, hogy magabiztos és kifinomult ízlése van. Az animal print a luxus és a jólét jelképe, egyetlen ruhadarab elég hozzá, hogy a legkonzervatívabb ember is megmutassa személyisége vad oldalát. Szembetűnő, sokoldalú és ellentétben a babokkal, kockákkal, csíkokkal, ez mindenkinek jól áll.

Említettem, szofisztikált légkört kölcsönöz viselőjének, de ebben a mértékletességnek is kulcsszerepe van: ne öltözzünk tetőtől talpig párducbőrbe, mert ez már útszéli. Az animal print akkor izgalmas, ha keveset viselünk belőle: egy zebramintás kabátot vagy blúzot, esetleg egy miniruhát, de az is elég, ha pusztán a kiegészítők ilyenek. Sőt, szerintem a legizgalmasabb, ha csak a bizsudon, táskádon, cipődön, esetleg sapkádon, sáladon van animal print.

Miután a mértékletesség a stílus alapvető kritériuma, ésszel kell összeválogatni a színeket és formákat, hogy az animal print éned „vad” oldalát hangsúlyozza, de véltetlenül se ess a ló másik oldalára! Szerintem az animal print első sorban bulikba, esti kiruccanásokhoz, randira, kocsmázásra a legmegfelelőbb, de belefér a munkahelyi viseletbe is.

A fa, kígyőbőr mintás karkötő, a négy darabos karkötő szett vagy a leopárd mintás karkötő tulajdonképpen mindenhez talál: fehér inghez, farmerhez városi viselet, vászonruhához a hétvégi kiruccanásoknak tartozéka, fekete koktélruhához esti viselet, egyszínű, A-alakú miniruhához pasifogó.

Eszement bulizásra a szív alakú, kígyóbőrszerű nyakék ideális – s ehhez igazán talál az ujjatlan, testre álló top.

Kedvencem a háromsoros nyakék és karkötő, mert nagyon elegáns. Vörös vagy fekete midiruhával szexi esti szerkó, a nyakék inggel, kösztümmel már hivatali viselet, akárcsak a fülbevaló.

A visszafogott nőkön semmi sem izgalmasabb, mint az egyetlen zebramintás gyöngyszemből álló nyakék. Egyszerűségével sok mindennel társítható, de talán a legalkalmasabb a mélyen dekoltált ruhákhoz, blúzokhoz.

Amikor ezt a bizsut választod, fehér vagy fekete karkötőt, esetleg gyűrűt társíts hozzá. Ha elhagysz minden bizsut, akkor a kiegészítők valamelyikének válaszolnia kell a nyakék titokzatosságára.

...Jó néhány éve úgy érzem, az animal print a végzet asszonyához tartozik – nem véletlen, hogy önbizalom kell viseléséhez. Vagy lehet, önbizalmat ad viselőjének?